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  • Title: Transdermal fluid loss in severely burned patients.
    Author: Namdar T, Stollwerck PL, Stang FH, Siemers F, Mailänder P, Lange T.
    Journal: Ger Med Sci; 2010 Oct 26; 8():Doc28. PubMed ID: 21063470.
    Abstract:
    INTRODUCTION: The skin protects against fluid and electrolyte loss. Burn injury does affect skin integrity and protection against fluid loss is lost. Thus, a systemic dehydration can be provoked by underestimation of fluid loss through burn wounds. PURPOSE: We wanted to quantify transdermal fluid loss in burn wounds. METHOD: Retrospective study. 40 patients admitted to a specialized burn unit were analyzed and separated in two groups without (Group A) or with (Group B) hypernatremia. Means of daily infusion-diuresis-ratio (IDR) and the relationship to totally burned surface area (TBSA) were analyzed. RESULTS: In Group A 25 patients with a mean age of 47 ± 18 years, a mean TBSA of 23 ± 11%, and a mean abbreviated burned severity index (ABSI) score of 6.9 ± 2.1 were summarized. In Group B 15 patients with a mean age of 47 ± 22 years, a mean TBSA of 30 ± 13%, and a mean ABSI score of 8.1 ± 1.7 were included. Statistical analysis of the period from day 3 to day 6 showed a significant higher daily IDR-amount in Group A (Group A vs. Group B: 786 ± 1029 ml vs. -181 ± 1021 ml; p<0.001) and for daily IDR-TBSA-ratio (Group A vs. Group B: 40 ± 41 ml/% vs. -4 ± 36 ml/%; p<0.001). CONCLUSIONS: There is a systemic relevant transdermal fluid loss in burn wounds after severe burn injury. Serum sodium concentration can be used to calculate need of fluid resuscitation for fluid maintenance. There is a need of an established fluid removal strategy to avoid water and electrolyte imbalances. Einführung: Die intakte Haut dient als Schutz vor Flüssigkeits- und Elektrolytverlust. Die thermisch geschädigte Haut kann diese Funktionen nicht mehr vollständig erfüllen Eine Unterschätzung des transdermalen Flüssigkeitsverlust in Verbrennungswunden kann eine systemische Dehydratation provozieren. Fragestellung: Wie hoch ist der transdermale Flüssigkeitsverlust in Relation zur verbrannten Körperoberfläche (VKOF) bei oberflächlichen Verbrennungen mit Blasenbildung? Methoden: Retrospektive Studie an 40 Schwerbrandverletzten. Aufteilung des Gesamtkollektivs in Gruppe A (normonatriäm) und Gruppe B (hypernatriäm). Das tägliche Infusions-Diurese-Verhältnis (IDV) in Relation zur VKOF wurde analysiert. Ergebnisse: In Gruppe A (n=25) wurde ein Durchschnittsalter von 47±18 Jahren, eine VKOF von 23±11%, und ein abbreviated burned severity index (ABSI) von 6,9±2,1 ermittelt. In Gruppe B (n=15) betrug das mittlere Alter 47±22 Jahre, die VKOF 30±13%, und der ABSI 8,1±1,7. Für den Zeitraum vom 3. bis 6. Tag nach Brandverletzung zeigten sich ein signifikant höheres IDV (p<0,001) und IDV-VKOF-Verhältnis (p<0,001) in Gruppe A. Schlussfolgerung: Bei Schwerbrandverletzten kann der transdermale Flüssigkeitsverlust systemisch relevant werden und sollte im individuellen Infusionsregime berücksichtigt werden.
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