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Title: [Growth hormone in children and adolescents: facts and fiction]. Author: Burckhardt MA, Zumsteg U. Journal: Praxis (Bern 1994); 2013 Jun 19; 102(13):777-84. PubMed ID: 23773936. Abstract: Growth Hormone therapy has been used therapeutically for over 50 years. Until recently, growth hormone therapy has been restricted for children and adolescents with proven hypothalamic-pituitary short stature. Today some other causes - but not all - can be treated with growth hormone. To the well-established indications belong apart from proven growth hormone deficiency, children with Turner Syndrome and with Prader Willi Syndrome, children born small for gestational age without catch-up growth and children with chronic kidney disease and with some haematological and oncological diseases. Careful and accurate diagnosis is essential. Growth hormone therapy is rare in everyday practice and requires close cooperation with a pediatric endocrinologist. Wachstumshormon wird seit etwas mehr als 50 Jahren therapeutisch eingesetzt. Noch bis vor einigen Jahren war die Wachstumshormontherapie reserviert für Kinder mit nachgewiesenem hypophysären Kleinwuchs. Heute können weitere Ursachen des Kleinwuchses – jedoch längst nicht alle – mit Wachstumshormon behandelt werden. Zu den etablierten Indikationen einer Wachstumshormontherapie gehören wie oben erwähnt der Wachstumshormonmangel, das Turner-Syndrom sowie das Prader-Willi-Syndrom, der intrauterine Kleinwuchs ohne Aufholwachstum sowie Kleinwuchs aufgrund von chronischer Niereninsuffizienz und gewisser hämatologischer und onkologischer Erkrankungen.Eine sorgfältige und akkurate Diagnostik ist essenziell. Eine Wachstumshormontherapie ist im Praxisalltag eher selten, so dass diese eine enge Zusammenarbeit mit einem pädiatrischen Endokrinologen erfordert. L'hormone de croissance est utilisée depuis 50 ans à des fins thérapeutiques. Jusque à récemment seule une petite taille causée par une atteinte de l'axe hypothalamo-hypophysaire était une indication à un traitement par hormone de croissance. Actuellement, des étiologies variées de petite taille peuvent être traitées par hormone de croissance. Parmi les indications, on peut citer un déficit en hormone de croissance, les syndromes de Turner et de Prader-Willi, un retard de croissance intra-utérin sans rattrapage de la taille, et aussi une insuffisance rénale ou certaines maladies hématologiques ou oncologiques. Avant le traitement un diagnostic précis est essentiel. Les différentes indications qui peuvent amener à un traitement sont rares dans la pratique quotidienne, il est donc important de favoriser une prise en charge commune avec l'endocrinologue pédiatre.[Abstract] [Full Text] [Related] [New Search]