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  • Title: DART-bid for loco-regionally advanced NSCLC : Summary of acute and late toxicity with long-term follow-up; experiences with pulmonary dose constraints.
    Author: Wurstbauer K, Zehentmayr F, Deutschmann H, Dagn K, Exeli AK, Kopp P, Porsch P, Maurer B, Studnicka M, Sedlmayer F.
    Journal: Strahlenther Onkol; 2017 Apr; 193(4):315-323. PubMed ID: 28116446.
    Abstract:
    BACKGROUND: To report acute and late toxicity with long-term follow-up, and to describe our experiences with pulmonary dose constraints. METHODS: Between 2002 and 2009, 150 patients with 155 histologically/cytologically proven non-small cell lung cancer (NSCLC; tumor stages II, IIIA, IIIB in 6, 55 and 39%, respectively) received the following median doses: primary tumors 79.2 Gy (range 72.0-90.0 Gy), lymph node metastases 59.4 Gy (54.0-73.8 Gy), nodes electively 45 Gy; with fractional doses of 1.8 Gy twice daily (bid). In all, 86% of patients received 2 cycles of chemotherapy previously. RESULTS: Five treatment-related deaths occurred: pneumonitis, n = 1; progressive pulmonary fibrosis in patients with pre-existing pulmonary fibrosis, n = 2; haemorrhage, n = 2. In all, 8% of patients experienced grade 3 and 1.3% grade 4 pneumonitis; 11% showed late fibrotic alterations grade 2 in lung parenchyma. Clinically relevant acute esophagitis (grade 2 and 3) was seen in 33.3% of patients, 2 patients developed late esophageal stenosis (G3). Patients with upper lobe, middle lobe and central lower lobe tumours (n = 130) were treated with V20 (total lung) up to 50% and patients with peripheral lower lobe tumours (n = 14, basal lateral tumours excluded) up to 42%, without observing acute or late pulmonary toxicity >grade 3. Only patients with basal lateral lower lobe tumours (n = 5) experienced grade 4/5 pulmonary toxicity; V20 for this latter group ranged between 30 and 53%. The mean lung dose was below the QUANTEC recommendation of 20-23 Gy in all patients. The median follow-up time of all patients is 26.3 months (range 2.9-149.4) and of patients alive 80.2 months (range 63.9-149.4.). The median overall survival time of all patients is 26.3 months; the 2-, 5- and 8‑year survival rates of 54, 21 and 15%, respectively. The local tumour control rate at 2 and 5 years is 70 and 64%, the regional control rate 90 and 88%, respectively. DISCUSSION AND CONCLUSION: Grade 4 or 5 toxicity occurred in 7/150 patients (4.7%), which can be partially avoided in the future (e.g. by excluding patients with pre-existing pulmonary fibrosis). Tolerance and oncologic outcome compare favourably to concomitant chemoradiation also in long-term follow-up. HINTERGRUND: Das Ziel ist die Analyse von akuter und chronischer Toxizität bei Langzeitnachsorge; sowie die Darstellung unserer Erfahrungen mit pulmonalen Dosisschranken. METHODEN: Zwischen 2002 und 2009 wurden 150 Patienten mit 155 histologisch/zytologisch nachgewiesenem NSCLC (6 % Stadium II, 55 % IIIA, 39 % IIIB) mit folgenden Mediandosen behandelt: Primärtumor 79,2 Gy (72,0–90,0 Gy), Lymphknotenmetastasen 59,4 Gy (54,0–73,8 Gy), elektiver Lymphabfluss 45 Gy; Einzeldosis 1,8 Gy 2‑mal täglich. 86 % der Patienten erhielten zuvor 2 Zyklen Chemotherapie. ERGEBNISSE: Fünf Fälle von letalen Nebenwirkungen traten auf: Pneumonitis (1), progrediente pulmonaler Fibrose bei bereits prätherapeutisch bestehender pulmonaler Fibrose (2) und Hämorrhagie (2). Pneumonitiden Grad 3 und 4 wurden bei 8 % und 1,3 % der Patienten beobachtet. 11 % zeigten einen späten pulmonalen fibrotischen Umbau Grad 2. Eine klinisch relevante akute Ösophagitis (Grad 2 und 3) wurde bei 33,3 % Patienten beobachtet, 2 Patienten entwickelten eine chronische Ösophagusstenose (Grad 3). Patienten mit Tumoren in Ober-, Mittel- und zentralen Unterlappen (n = 130) wurden mit V20 (Gesamtlunge) bis 50 % und Patienten mit peripheren Unterlappentumoren (n = 14, ohne basal-laterale Tumoren) bis 42 % behandelt, ohne dass Pneumonitiden > Grad 3 aufgetreten wären. Nur Patienten mit basal-lateralen Unterlappentumoren (n = 5) entwickelten Pneumonitiden Grad 4/5; die V20 (Gesamtlunge) für diese Patienten lag zwischen 30 und 53 %. Die mittlere Lungendosis (MLD) lag für alle Patienten unterhalb der von QUANTEC empfohlenen Werte von 20–23 Gy. Die mediane Nachbeobachtungszeit aller Patienten betrug 26,3 Monate (Range: 2,9–149,4) und die der lebenden Patienten 82,2 Monate (Range: 63,9–149,4). Die mediane Gesamtüberlebenszeit aller Patienten betrug 26,3 Monate, die 2-, 5- und 8-Jahres-Überlebensraten lagen bei 54, 21 bzw. 15 %. Die lokale Tumorkontrollrate nach 2 und 5 Jahren betrug 70 bzw. 64 %, die regionale Kontrollrate 90 bzw. 88 %. DISKUSSION UND SCHLUSSFOLGERUNG: Insgesamt 7/150 (4,7 %) Patienten zeigten eine Toxizität Grad 4/5, die in Zukunft teilweise vermieden werden kann (z. B. durch Exklusion von Patienten mit präexistenter Pulmonalfibrose). Abgesehen davon erscheinen Toleranz und klinische Ergebnisse auch im Langzeitverlauf vorteilhaft gegenüber konkomitanter Chemoradiotherapie.
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