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  • Title: Transient Severe Motion Artifact Related to Gadoxetate Disodium-Enhanced Liver MRI: Frequency and Risk Evaluation at a German Institution.
    Author: Well L, Rausch VH, Adam G, Henes FO, Bannas P.
    Journal: Rofo; 2017 Jul; 189(7):651-660. PubMed ID: 28445909.
    Abstract:
    Purpose Varying frequencies (5 - 18 %) of contrast-related transient severe motion (TSM) imaging artifacts during gadoxetate disodium-enhanced arterial phase liver MRI have been reported. Since previous reports originated from the United States and Japan, we aimed to determine the frequency of TSM at a German institution and to correlate it with potential risk factors and previously published results. Materials and Methods Two age- and sex-matched groups were retrospectively selected (gadoxetate disodium n = 89; gadobenate dimeglumine n = 89) from dynamic contrast-enhanced MRI examinations in a single center. Respiratory motion-related artifacts in non-enhanced and dynamic phases were assessed independently by two readers blinded to contrast agents on a 4-point scale. Scores of ≥ 3 were considered as severe motion artifacts. Severe motion artifacts in arterial phases were considered as TSM if scores in all other phases were < 3. Potential risk factors for TSM were evaluated via logistic regression analysis. Results For gadoxetate disodium, the mean score for respiratory motion artifacts was significantly higher in the arterial phase (2.2 ± 0.9) compared to all other phases (1.6 ± 0.7) (p < 0.05). The frequency of TSM was significantly higher with gadoxetate disodium (n = 19; 21.1 %) than with gadobenate dimeglumine (n = 1; 1.1 %) (p < 0.001). The frequency of TSM at our institution is similar to some, but not all previously published findings. Logistic regression analysis did not show any significant correlation between TSM and risk factors (all p > 0.05). Conclusion We revealed a high frequency of TSM after injection of gadoxetate disodium at a German institution, substantiating the importance of a diagnosis-limiting phenomenon that so far has only been reported from the United States and Japan. In accordance with previous studies, we did not identify associated risk factors for TSM. Key Points:  · Gadoxetate disodium causes TSM in a relevant number of patients.. · The frequency of TSM is similar between the USA, Japan and Germany.. · To date, no validated risk factors for TSM could be identified.. Citation Format · Well L, Rausch VH, Adam G et al. Transient Severe Motion Artifact Related to Gadoxetate Disodium-Enhanced Liver MRI: Frequency and Risk Evaluation at a German Institution. Fortschr Röntgenstr 2017; 189: 651 - 660. Ziel Das Auftreten kontrastmittelinduzierter, transienter schwerer Atemartefakte (TSA) nach Applikation von Dinatriumgadoxetat wurde mit einer variablen Inzidenz (5 – 18 %) beschrieben. Da bisherige Studien aus den USA und Japan stammen, war es unser Ziel die Inzidenz der TSA an einem deutschen Institut zu ermitteln, potentielle Risikofaktoren zu bestimmen und unsere mit bisherigen Studienergebnissen zu vergleichen. Material und Methoden In unserer retrospektiven unizentrischen Studie wurden zwei alters- und geschlechtsabgestimmte Gruppen aus dem Kollektiv der in unserer Klinik angefertigten, kontrastmittelgestützten MRT-Untersuchungen bestimmt. (Dinatriumgadoxetat n = 89; Gadobenat Dimeglumin n = 89). Zwei gegenüber dem verwendeten Kontrastmittel geblindete Radiologen bewerteten unabhängig die atemabhängigen Bewegungsartefakte in nativen und dynamischen Kontrastmittelphasen auf einer 4-Punkte Skala. Werte von ≥ 3 wurden als schwere Artefakte angesehen. Wenn zudem Atemartefakte in allen anderen Untersuchungsphasen mit Werten < 3 bewertet wurden, erfolgte eine Einstufung der Artefakte als TSA. Eine Korrelation von potentiellen Risikofaktoren und TSA erfolgte mittels logistischer Regression. Ergebnisse Nach Injektion von Dinatriumgadoxetat zeigten sich signifikant mehr atemabhängige Bewegungsartefakte in den arteriellen (2,2 ± 0,9) Kontrastmittelphasen als in allen anderen Phasen (1,6 ± 0,7) (p < 0,05). Die Häufigkeit der TSA nach Gabe von Dinatriumgadoxetat (n = 19; 21,1 %) war signifikant höher als nach Gabe von Gadobenat Dimeglumin (n = 1; 1,1 %) (p < 0,001). Die Häufigkeit der TSA in unserer Klinik ist vergleichbar mit der in einigen, aber nicht allen bisher veröffentlichten Studien. Es konnte keine signifikante Korrelation von TSA und den erhobenen potentiellen Risikofaktoren ermittelt werden (alle p > 0,05). Schlußfolgerung Wir konnten ein hohes Auftreten von TSA an einer deutschen Institution demonstrieren und somit die Bedeutung eines Diagnose limitierenden Phänomens untermauern, welches bisher nur in den USA oder Japan beschrieben wurde. Ebenso wie bisherige Studien konnten wir keine Korrelation von TSA mit potentiellen Risikofaktoren identifizieren. Kernaussagen:  · Dinatriumgadoxetat führt bei bis zu einem Fünftel der Patienten zu TSA.. · Die Häufigkeit der TSA in Deutschland, den USA und Japan ist vergleichbar.. · Weder unsere noch vorherige Studien konnten übereinstimmende Risikofaktoren für TSA identifizieren..
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