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  • Title: Modern Cartilage Imaging of the Ankle.
    Author: Weber MA, Wünnemann F, Jungmann PM, Kuni B, Rehnitz C.
    Journal: Rofo; 2017 Oct; 189(10):945-956. PubMed ID: 28697530.
    Abstract:
    Background Talar osteochondral lesions are an important risk factor for the development of talar osteoarthritis. Furthermore, osteochondral lesions might explain persistent ankle pain. Early diagnosis of accompanying chondral defects is important to establish the optimal therapy strategy and thereby delaying or preventing the onset of osteoarthritis. The purpose of this review is to explain modern cartilage imaging with emphasis of MR imaging as well as the discussion of more sophisticated imaging studies like CT-arthrography or functional MR imaging. Methods Pubmed literature search concerning: osteochondral lesions, cartilage damage, ankle joint, talus, 2 D MR imaging, 3 D MR imaging, cartilage MR imaging, CT-arthrography, cartilage repair, microfracture, OATS, MACT. Results and Conclusion Dedicated MR imaging protocols to delineate talar cartilage and the appearance of acute and chronic osteochondral lesions were discussed. Recent developments of MR imaging, such as isotropic 3 D imaging that has a higher signal-to noise ratio when compared to 2 D imaging, and specialized imaging methods such as CT-arthrography as well as functional MR imaging were introduced. Several classifications schemes and imaging findings of osteochondral lesions that influence the conservative or surgical therapy strategy were discussed. MRI enables after surgery the non-invasive assessment of the repair tissue and the success of implantation. Key points  · Modern MRI allows for highly resolved visualization of the articular cartilage of the ankle joint and of subchondral pathologies.. · Recent advances in MRI include 3 D isotropic ankle joint imaging, which deliver higher signal-to-noise ratios of the cartilage and less partial volume artifacts when compared with standard 2 D sequences.. · In case of osteochondral lesions MRI is beneficial for assessing the stability of the osteochondral fragment and for this discontinuity of the cartilage layer is an important factor.. · CT-arthrography can be used in case of contraindications of MRI and in unclear MRI findings as further diagnostic approach.. Citation Format · Weber MA, Wünnemann F, Jungmann PM et al. Modern Cartilage Imaging of the Ankle. Fortschr Röntgenstr 2017; 189: 945 - 956. Hintergrund Osteochondrale Läsionen am Talus sind ein wichtiger Risikofaktor bei der Entstehung einer Arthrose am Sprunggelenk. Zudem können osteochondrale Läsionen eine Erklärung für persistierende Sprunggelenkbeschwerden sein. Eine frühzeitige Erkennung von Knorpelschäden und Begleiterscheinungen ist wichtig, um das optimale Therapieregime zu etablieren und so die Entstehung einer Arthrose zu verzögern oder sogar zur verhindern. Ziel dieser Übersichtsarbeit ist die Erläuterung der modernen Knorpelbildung mit Betonung der MRT und Diskussion von Spezialuntersuchungen wie der CT-Arthrografie sowie der funktionellen MR-Bildgebung. Methode Pubmed Literaturrecherche zu den Stichworten: osteochondral lesions, cartilage damage, ankle joint, talus, 2D MR imaging, 3D MR imaging, cartilage MR imaging, CT-arthrography, cartilage repair, microfracture, OATS, MACT. Ergebnisse und Schlussfolgerungen Dezidierte MR-Protokolle zur Abgrenzung des Gelenkknorpels sowie das Erscheinungsbild akuter und chronischer osteochondraler Läsionen werden diskutiert. Neue Entwicklungen der MRT wie die dreidimensionale (3D)-Isotrope Sprunggelenkbildgebung, die ein höheres Signal-Rausch-Verhältnis des Knorpels im Vergleich zu zweidimensionalen Sequenzen aufweist, sowie Spezialuntersuchungen wie die CT-Arthrografie und die funktionelle MR-Bildgebung werden vorgestellt. Verschiedene Klassifikationssysteme und bildgebende Befunde von osteochondralen Läsionen, die eine Entscheidung zur konservativen oder operativen Therapie beeinflussen, werden erläutert. Die MRT ermöglicht postoperativ die nicht invasive Beurteilung der Knorpelregeneratbildung und den Erfolg der Implantation. Kernaussagen  · Die moderne MRT ermöglicht die hochauflösende Darstellung des artikulären Knorpels des oberen Sprunggelenks und von subchondralen Pathologien.. · Aktuelle Fortschritte der MRT umfassen die 3D-isotrope Sprunggelenkdarstellung, die ein höheres Signal-Rausch-Verhältnis des Knorpels und im Vergleich zu den Standard 2D-Sequenzen weniger Partialvolumeneffekte besitzt.. · Im Fall von osteochondralen Läsionen hilft die MRT, die Stabilität des Dissekats zu beurteilen, wobei die Unterbrechung der Knorpellamelle ein wesentlicher Faktor ist.. · Die CT-Arthrografie kann bei MRT-Kontraindikationen und zur weiterführenden Diagnostik bei unklaren MRT-Befunden eingesetzt werden.. Zitierweise · Weber MA, Wünnemann F, Jungmann PM et al. Modern Cartilage Imaging of the Ankle. Fortschr Röntgenstr 2017; 189: 945 – 956.
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