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  • Title: Is low dose radiotherapy an effective treatment for Baker's cyst?
    Author: Hautmann MG, Jung EM, Beyer LP, Süß C, Steger F, Weber M, Pohl F, Kölbl O, Putz FJ.
    Journal: Strahlenther Onkol; 2019 Jan; 195(1):69-76. PubMed ID: 30377698.
    Abstract:
    PURPOSE: Osteoarthritis of the knee is a common disease, often associated with a Baker's cyst. Besides osteoarthritis, also other joint pathologies of the knee can be causative for a Baker's cyst. Radiotherapy is known to be an effective treatment for osteoarthritis, with an anti-inflammatory effect. As the excessive production of synovia usually is associated with intraarticular inflammation, our hypothesis was that radiotherapy might positively influence the synovial production and reduce the volume of a Baker's cyst. MATERIALS AND METHODS: We performed a prospective trial, including 20 knees receiving radiotherapy for knee arthritis. Besides documentation of NRS (numeric rating scale), WOMAC (Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis Index) score and Knee Society Score, the volume of the Baker's cyst was calculated for a short- (6 to 12 weeks) and long-term (9 to 12 months) follow-up. Ultrasonic volumetry was performed using an ultrasound device with a high-resolution multifrequency linear probe (6-9 MHz). RESULTS: Low-dose radiotherapy improved NRS, WOMAC score and Knee Society Score significantly. The mean volume of Baker's cyst decreased from 22.3 ml to 10.7 respectively 3.1 ml during follow-up. A decrease in volume of more than 25% compared to the baseline could be achieved for 75% of the patients in the short-term and 79% of the patients in the long-term follow up. CONCLUSION: Radiotherapy of knee osteoarthritis is an effective treatment that decreases the volume of a Baker's cyst. Most patients respond to the treatment. Whether radiotherapy is an effective treatment for Baker's cyst without associated osteoarthritis has to be further examined. ZUSAMMENFASSUNG: HINTERGRUND: Die Gonarthrose ist eine der häufigsten degenerativen Erkrankungen, oft kombiniert mit einer Baker-Zyste. Baker-Zysten können auch bei anderen Erkrankungen des Kniegelenks auftreten. Die Strahlentherapie wirkt antiinflammatorisch und stellt eine effektive Therapieoption bei Gonarthrose dar. Da eine Bakerzyste in der Regel durch eine intraartikuläre Entzündungsreaktion bedingt ist, war unsere Hypothese, dass durch eine Strahlentherapie auch eine Bakerzyste effektiv behandelt werden kann. MATERIAL UND METHODE: Wir schlossen 20 Gelenke, bei denen die Durchführung einer Strahlentherapie geplant war, in eine prospektive Beobachtungsstudie ein. Neben der strukturierten Dokumentation der NRS (numerische Ratingskala), des WOMAC(Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis Index)-Scores und Knee-Society-Scores erfolgte eine Volumetrie der Baker-Zyste in der kurzfristigen und langfristigen Nachsorge. Die Volumetrie der Baker-Zyste erfolgte durch Ultraschall unter Einsatz einer hochauflösenden Linearsonde (6–9 MHz). ERGEBNISSE: Die Patienten sprachen sowohl bezogen auf die NRS, als auch bezogen auf den WOMAC- und Knee-Society-Score auf die Bestrahlung an. Das Volumen der Baker-Zyste reduzierte sich im Mittel von 22,3 auf jeweils 10,7 bzw. 3,1 ml. Eine Volumenreduktion größer 25% konnte kurzfristig bei 75% bzw. langfristig bei 79% der Patienten erreicht werden. SCHLUSSFOLGERUNG: Die Strahlentherapie stellt eine effektive Behandlung sowohl hinsichtlich der Symptome einer Gonarthrose als auch hinsichtlich der Volumenreduktion einer begleitenden Baker-Zyste dar. Die Mehrzahl der Patienten profitiert von der Bestrahlung. Ob auch Baker-Zysten ohne begleitende Gonarthrose mit einer Strahlentherapie erfolgreich behandelt werden können, sollte weiter untersucht werden.
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