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Title: B-mode ultrasound and contrast-enhanced ultrasound (CEUS) of histological confirmed omental lesions: retrospective analysis of n = 44 patients. Author: Trenker C, Dietrich CF, Ziegler E, Neesse A, Görg C. Journal: Z Gastroenterol; 2019 Aug; 57(8):945-951. PubMed ID: 31398765. Abstract: INTRODUCTION: Little is known about the imaging of omental pathologies. The aim of the current study was to determine the value of B-mode ultrasound (B-US), contrast-enhanced ultrasound (CEUS), and ultrasound-guided core needle biopsy for the differential diagnosis of benign and malignant omental pathologies. PATIENTS AND METHODS: A retrospective evaluation (2008-2017) was performed in 44 patients (median 65,5 years, mean 64 years [47-83], 27 male, 17 female) with histological (40/44 [91 %]) or cytological (4/44 [9 %]) proven omental lesions. Clinical signs and final diagnosis, size, B-US and CEUS findings, and complications were analyzed. RESULTS: Omental thickening was in n = 36 (81.8 %) of the cases malignant (mOL) and in n = 8 (18.2 %) benign (bOL). Twenty-six (59.1 %) patients had ascites (n = 24 [66.7 %] mOL, n = 2 [25 %] bOL). The average tumor thickness was 23 mm (24 mm in mOL, 20 mm in bOL). Interventional complications were not observed. DISCUSSION: The majority of omental lesions are malignant. The differentiation between a malignant or benign cause of thickening is not possible by any imaging method. CEUS is helpful to determine vital tissue before biopsy. Ultrasound-guided core-needle biopsy allows final diagnosis of omental thickening if > 10 mm and should be performed prior to the more invasive and complicative diagnostic laparoscopy. PROBLEMSTELLUNG: Über die Bildgebung omentaler Verdickungen ist wenig bekannt. Ziel der Studie war die Analyse B-Bild sonografischer Befunde (B-US) und Kontrastmittel-sonografischer Muster (CEUS) omentaler Raumforderungen (RF). PATIENTEN UND METHODEN: Retrospektive Analyse (2008–2017) von 44 Patienten (Median 65.5 Jahre, im Mittel 64 Jahre [47–83], 27 männlich, 17 weiblich) mit histologisch (40/44 [91 %]) oder zytologisch (4/44 [9 %]) gesicherten omentalen Läsionen. Klinische Symptome, definitive Diagnose, Größe, B-US- und CEUS-Charakteristika sowie Komplikationen wurden analysiert. ERGEBNISSE: N = 36 (81,8 %) der RF waren maligne (mORF) und n = 8 (18,2 %) benigne (bORF). N = 26 (59,1 %) der Patienten hatten Aszites (n = 24 (66,7 %) mOL, n = 2 (25 %) bOL). Die mittlere Tumorgröße betrug 23 mm (24 mm in mOL, 20 mm in bOL). Es wurden keine Komplikationen dokumentiert. SCHLUSSFOLGERUNG: Die meisten omentalen Verdickungen sind maligne. Die bildgebende Differenzierung benigner und maligner ORF ist nicht möglich. CEUS erlaubt die Erkennung von vitalem Tumorgewebe vor Biopsie. Die sonografisch gezielte Biopsie ist treffsicher und komplikationsarm bei Läsionen > 10 mm und sollte vor diagnostischer Laparoskopie durchgeführt werden.[Abstract] [Full Text] [Related] [New Search]