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  • Title: DSM-TACE of HCC: Evaluation of Tumor Response in Patients Ineligible for Other Systemic or Loco-Regional Therapies.
    Author: Haubold J, Reinboldt MP, Wetter A, Li Y, Ludwig JM, Lange C, Wedemeyer H, Schotten C, Umutlu L, Theysohn J.
    Journal: Rofo; 2020 Sep; 192(9):862-869. PubMed ID: 32131109.
    Abstract:
    PURPOSE:  To analyze tumor response, survival and safety in patients with non-resectable hepatocellular carcinoma (HCC) treated with transarterial hepatic chemoembolization using degradable starch microspheres (DSM-TACE) combined with doxorubicin who had no local interventional or systemic therapy alternative according to an interdisciplinary conference. MATERIALS AND METHODS:  In this retrospective study, 28 patients (23 male, 5 female, median age 67 years) with unresectable HCC, serum bilirubin levels < 3 mg/dl and contraindications to Sorafenib, RFA, SIRT or cTACE were included. DSM-TACE was performed using Embocept® S (15 ml) and doxorubicin (50 mg/25 ml) three times every 4-6 weeks. Patients were initially staged using the Barcelona Clinic Liver Cancer System (BCLC). Basic liver function was evaluated with the MELD-score. Tumor response was assessed using the modified Response Evaluation Criteria in Solid Tumors (mRECIST). RESULTS:  DSM-TACE could be technically successfully performed in all 28 patients. At control imaging after three treatments, the overall rates of complete response (CR), partial response (PR), stable disease (SD), and progressive disease (PD) were 14.3 %, 25 %, 39.3 % and 21.4 %, respectively, according to mRECIST. With regard to BCLC stages, the results were as follows (CR, PR, PD): BCLC A (n = 8): 7.1 %, 7.1 %, 10.7 %, 1.2 %; BCLC B (n = 12): 0 %, 10.7 %, 17.9 %, 14.3 %; BCLC C (n = 5): 0 %, 3.6 %, 10.7 %, 3.6 %; BCLC D (n = 3): 3.6 %, 3.6 %, 0 %, 3.6 %. According to this, DSM-TACE showed an overall good median survival of 682 days, although the patients' survival was strictly dependent on BCLC stage. CONCLUSION:  DSM-TACE is a safe and promising treatment alternative for patients with unresectable HCC who are ineligible for other loco-regional therapies. KEY POINTS:   · DSM-TACE is a safe treatment alternative for patients ineligible for other local or systemic treatments.. · DSM-TACE did not influence the MELD-score in our study population.. · Patients treated with DSM-TACE showed an overall good median survival of 682 days, strictly dependent on BCLC stage.. CITATION FORMAT: · Haubold J, Reinboldt MP, Wetter A et al. DSM-TACE of HCC: Evaluation of Tumor Response in Patients Ineligible for Other Systemic or Loco-Regional Therapies. Fortschr Röntgenstr 2020; 192: 862 - 869. HINTERGRUND:  Die Studie wurde durchgeführt, um das Tumoransprechen, das Überleben und die Sicherheit der Behandlung durch transarterielle Chemoembolisation mit abbaubaren Stärke-Mikropartikeln in Kombination mit Doxorubicin (DSM-TACE) bei Patienten mit inoperablem hepatozellulärem Karzinom (HCC) zu analysieren. Die Patienten hatten dabei gemäß einer interdisziplinären Konferenz keine lokale oder systemische Therapiealternative. MATERIALIEN UND METHODEN:  In diese retrospektive Studie wurden 28 Patienten (23 männlich, 5 weiblich, mittleres Alter 67 Jahre) mit inoperablem HCC, Serum-Bilirubinspiegel < 3 mg/dl und Kontraindikationen gegen andere lokale oder systemische Therapien eingeschlossen. DSM-TACE wurde 3-mal alle 4–6 Wochen mit Embocept® S (15 ml) und Doxorubicin (50 mg/25 ml) durchgeführt. Die Patienten wurden zunächst mit dem Barcelona-Clinic-Liver-Cancer-System (BCLC) kategorisiert; die grundlegende Leberfunktion wurde mit dem MELD-Score evaluiert. Das Ansprechen des Tumors wurde mithilfe der modifizierten Response-Evaluation-Criteria in Solid Tumors (mRECIST) bewertet. ERGEBNISSE:  DSM-TACE konnte bei allen 28 Patienten technisch erfolgreich durchgeführt werden. Bei der Kontrollbildgebung nach 3 Therapien lagen die Gesamtraten für das vollständige Ansprechen (CR), das partielle Ansprechen (PR), die stabile Erkrankung (SD) und die progressive Erkrankung (PD) laut mRECIST bei 14,3 %, 25 %, 39,3 % bzw. 21,4 %. In Bezug auf die BCLC-Stufen ergaben sich folgende Ergebnisse (CR, PR, PD): BCLC A (n = 8): 7,1 %, 7,1 %, 10,7 %, 1,2 %; BCLC B (n = 12): 0 %, 10,7 %, 17,9 %, 14,3 %; BCLC C (n = 5): 0 %, 3,6 %, 10,7 %, 3,6 %; BCLC D (n = 3): 3,6 %, 3,6 %, 0 %, 3,6 %. Dementsprechend zeigte die DSM-TACE ein insgesamt gutes medianes Überleben von 682 Tagen, wobei das Überleben der Patienten streng vom BCLC-Stadium abhängig war. SCHLUSSFOLGERUNG:  DSM-TACE ist eine sichere und vielversprechende Behandlungsalternative für Patienten mit einem inoperablen HCC, die für andere lokale und systemische Therapien nicht geeignet sind. KERNAUSSAGEN:   · DSM-TACE ist eine sichere Behandlungsalternative für Patienten mit einem HCC, die für andere lokale und systemische Therapien nicht geeignet sind.. · DSM-TACE hatte in unserer Studienpopulation keinen Einfluss auf den MELD-Score.. · Die mit DSM-TACE behandelten Patienten zeigten ein insgesamt gutes medianes Überleben von 682 Tagen, das strikt vom BCLC-Stadium abhängig war..
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