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  • Title: Association of HLA-G polymorphisms with systemic lupus erythematosus and correlation between soluble HLA‑G levels and the disease: a meta-analysis.
    Author: Bae SC, Lee YH.
    Journal: Z Rheumatol; 2021 Feb; 80(1):96-102. PubMed ID: 32274530.
    Abstract:
    OBJECTIVE: To investigate the association between HLA‑G polymorphisms and systemic lupus erythematosus (SLE) susceptibility as well as the relationship between circulating soluble HLA‑G (sHLA‑G) levels and SLE. METHODS: A meta-analysis was performed to investigate the relationships between HLA‑G 14-bp insertion (I)/deletion (D), +3142 G/C, +3035 T/C, and +3003 C/T polymorphisms and SLE as well as the relationship between sHLA‑G serum/plasma levels in SLE patients and controls. RESULTS: Eleven publications fulfilled our inclusion criteria. Meta-analysis under the dominant model showed an association in the overall group between the II+ID genotype of HLA‑G 14-bp I/D polymorphism and SLE (OR = 1.213, 95%CI = 1.077-1.365, P = 0.001). Ethnicity-specific meta-analysis showed an association between II+ID and SLE in Asians but not in South American and European populations. No correlation was observed using the allele contrast between HLA‑G +3142 G/C polymorphisms and SLE. Contrastingly, +3035 T/C and +3003 C/T meta-analysis showed a significant allelic association between SLE and HLA‑G polymorphisms (OR = 1.378, 95%CI = 1.109-1.713, P = 0.004; OR = 1.834, 95%CI = 1.112-3.022, P = 0.017; respectively). sHLA‑G levels were significantly higher in the SLE group than in the controls (SMD = 0.637, 95%CI = 0.382-0.892, P < 0.001). CONCLUSION: We showed association of HLA‑G 14-bp I/D, +3035 T/C, and +3003 C/T polymorphisms with SLE susceptibility and significantly higher circulating sHLA‑G levels in SLE patients. ZUSAMMENFASSUNG: ZIEL DER ARBEIT: Ziel war es, den Zusammenhang zwischen HLA-G-Polymorphismen und der Anfälligkeit für systemischen Lupus erythematosus (SLE) sowie die Beziehung zwischen den Werten für zirkulierendes lösliches HLA‑G (sHLA‑G) und SLE zu untersuchen. METHODEN: Es wurde eine Metaanalyse durchgeführt, um die Beziehungen zwischen HLA‑G-14-bp-Insertion (I)/-Deletion (D), +3142 G/C-, +3035 T/C- und +3003 C/T-Polymorphismen und SLE sowie die Beziehung zwischen sHLA-G-Serum‑/Plasmawerten bei SLE-Patienten und Kontrollen zu erfassen. ERGEBNISSE: Die Einschlusskriterien der Autoren wurden von 11 Publikationen erfüllt. Eine Metaanalyse unter Einbezug des dominanten Modells zeigte in der Gesamtgruppe einen Zusammenhang zwischen dem II+ID-Genotyp des HLA‑G-14-bp-I/D-Polymorphismus und SLE (Odds Ratio, OR: 1,213; 95%-Konfidenzintervall, 95%-KI: 1,077–1,365; p = 0,001). Die ethnizitätsspezifische Metaanalyse ergab einen Zusammenhang zwischen II+ID und SLE bei Asiaten, nicht aber in südamerikanischen und europäischen Populationen. Es fand sich keine Korrelation bei Verwendung des Allelkontrasts zwischen HLA‑G-+3142 G/C-Polymorphismen und SLE. Dagegen zeigte die +3035 T/C- und +3003 C/T-Metaanalyse eine signifikante allelische Assoziation zwischen SLE und HLA-G-Polymorphismen (OR: 1,378; 95%-KI: 1,109–1,713; p = 0,004 bzw. OR: 1,834; 95%-KI: 1,112–3,022; p = 0,017). Die sHLA-G-Werte waren in der SLE-Gruppe signifikant höher als bei den Kontrollen (standardisierte Mittelwertdifferenz, SMD: 0,637; 95%-KI: 0,382–0,892; p < 0,001). SCHLUSSFOLGERUNG: Die Autoren zeigten einen Zusammenhang der HLA‑G-14-bp-I/D-, +3035 T/C- und +3003 C/T-Polymorphismen mit der Anfälligkeit für SLE und signifikant erhöhten zirkulierenden sHLA-G-Werten bei SLE-Patienten.
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