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  • Title: Comparative study of the efficacy and safety of tofacitinib, baricitinib, upadacitinib, and filgotinib versus methotrexate for disease-modifying antirheumatic drug-naïve patients with rheumatoid arthritis.
    Author: Sung YK, Lee YH.
    Journal: Z Rheumatol; 2021 Nov; 80(9):889-898. PubMed ID: 32970188.
    Abstract:
    An assessment of the relative efficacy and tolerability of tofacitinib, baricitinib, upadacitinib, and filgotinib compared to those of methotrexate (MTX) was performed in disease-modifying antirheumatic drug (DMARD)-naive patients with rheumatoid arthritis (RA). We performed a Bayesian network meta-analysis to combine direct and indirect evidence from randomized controlled trials (RCTs) so as to examine the efficacy and safety of tofacitinib, baricitinib, upadacitinib, filgotinib, and MTX in DMARD-naïve RA patients. Four RCTs comprising 2185 patients met the inclusion criteria. The ranking probability based on the surface under the cumulative ranking curve (SUCRA) indicated that upadacitinib 15 mg had the highest probability of achieving the American College of Rheumatology 20% (ACR20) response rate, followed by baricitinib 4 mg, tofacitinib 5 mg, filgotinib 200 mg, and MTX. Tofacitinib, baricitinib, upadacitinib, and filgotinib treatments achieved significantly higher ACR50 and ACR70 responses compared to MTX. Tofacitinib 5 mg had the highest probability of achieving the ACR50 and ACR70 response rates, followed by upadacitinib 15 mg, baricitinib 4 mg, filgotinib 200 mg, and MTX. The safety analysis based on serious adverse events, adverse events (AEs), and withdrawals due to AEs revealed no statistically significant differences between the respective intervention groups. In conclusion, tofacitinib, baricitinib, upadacitinib, and filgotinib were effective treatment options for DMARD-naïve RA patients, suggesting a difference in efficacy and safety among the different JAK inhibitors. Die relative Wirksamkeit und Verträglichkeit von Tofacitinib, Baricitinib, Upadacitinib und Filgotinib wurde im Vergleich zu Methotrexat (MTX) bei DMARD-naiven („disease-modifying antirheumatic drug“) Patienten mit rheumatoider Arthritis (RA) untersucht. Die Autoren führten eine Netzwerk-Metaanalyse nach Bayes durch, um direkte und indirekte Evidenz aus randomisierten kontrollierten Studien (RCT) zu kombinieren und so die Wirksamkeit und Sicherheit von Tofacitinib, Baricitinib, Upadacitinib, Filgotinib und MTX bei DMARD-naiven RA-Patienten zu ermitteln. Die Einschlusskriterien wurden von 4 RCT mit 2185 Patienten erfüllt. Die Ranking-Wahrscheinlichkeit auf Grundlage der Fläche unter der kumulativen Ranking-Kurve („surface under the cumulative ranking curve“, SUCRA) zeigte, dass unter Upadacitinib 15 mg die höchste Wahrscheinlichkeit zur Erzielung der Responserate gemäß American College of Rheumatology 20 % (ACR20) bestand, dann folgten Baricitinib 4 mg, Tofacitinib 5 mg, Filgotinib 200 mg und MTX. Die Behandlung mit Tofacitinib, Baricitinib, Upadacitinib und Filgotinib führten zu signifikant höheren ACR50- und ACR70-Therapieantworten als MTX. Tofacitinib 5 mg wies die höchste Wahrscheinlichkeit für die Erzielung der ACR50- und ACR70-Responseraten auf, es folgten Upadacitinib 15 mg, Baricitinib 4 mg, Filgotinib 200 mg und MTX. Die Sicherheitsanalyse basierte auf den Parametern schwere unerwünschte Ereignisse, unerwünschte Ereignisse („adverse events“, AE) und Therapieabbruch aufgrund von AE, aber es waren keine statistisch signifikanten Unterschiede zwischen den jeweiligen Interventionsgruppen festzustellen. Als Fazit ist festzuhalten, dass Tofacitinib, Baricitinib, Upadacitinib und Filgotinib wirksame Therapieoptionen bei DMARD-naiven RA-Patienten waren, dabei ergaben sich Hinweise auf Unterschiede zwischen der Wirksamkeit und Sicherheit zwischen den verschiedenen JAK-Inhibitoren.
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