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  • Title: [Hearing rehabilitation with the Vibrant Soundbridge in patients with congenital middle ear malformation].
    Author: Hempel JM, Epp A, Volgger V.
    Journal: HNO; 2023 Jun; 71(6):356-364. PubMed ID: 33599810.
    Abstract:
    BACKGROUND: Congenital aural atresia, which is usually unilateral, causes hearing loss and aesthetic impairment. Besides tympanoplasty with/without canalplasty and bone conduction devices, active middle ear implants are also available for functional rehabilitation. OBJECTIVE: This article aims to present a contemporary review on the treatment possibilities for middle ear malformations, with a focus on audiological rehabilitation with the Vibrant Soundbridge. MATERIALS AND METHODS: A selective literature search for treatment possibilities was performed in PubMed up to October 2020, and personal clinical experiences are reported. RESULTS: The Vibrant Soundbridge, which is approved for children ≥ 5 years, is suitable for treatment of middle ear malformations with a Jahrsdoerfer score ≥ 5. Although implantation of a Vibrant Soundbridge is surgically more demanding than implantation of a bone conduction device, the method is safe, delivers good auditory results (superior to bone conduction devices in terms of speech understanding and spatial hearing), does not involve intensive postsurgical care, and rarely requires revision surgery. The Vibrant Soundbridge can be coupled to (remnants of) the ossicular chain or the round window. CONCLUSION: The Vibrant Soundbridge is an appropriate treatment method in patients with middle ear malformations who have suitable anatomical preconditions. ZUSAMMENFASSUNG: HINTERGRUND: Angeborene schwere Mittelohrfehlbildungen, die meist einseitig auftreten, führen zu Schwerhörigkeit und ästhetischer Beeinträchtigung. Zur audiologischen Rehabilitation stehen, neben der klassischen Mittelohrchirurgie und Knochenleitungshörgeräten, aktive Mittelohrimplantate zur Verfügung. ZIEL DER ARBEIT: Es wird eine Übersicht über die audiologischen Versorgungsmöglichkeiten von Mittelohrfehlbildungen mit Fokus auf die Versorgung mit einer Vibrant Soundbridge gegeben. MATERIAL UND METHODEN: In der Datenbank PubMed erfolgte eine selektive Literaturrecherche zu den therapeutischen Möglichkeiten bis 10/2020, außerdem wird über eigene klinische Erfahrungen berichtet. ERGEBNISSE: Die Vibrant Soundbridge, die für Kinder ab dem 5. Lebensjahr zugelassen ist, eignet sich zur Versorgung von Mittelohrfehlbildungen ab einem Jahrsdoerfer-Score von 5. Wenngleich operativ anspruchsvoller als ein Knochenleitungshörgerät, ist die Methode sicher, liefert gute audiometrische Ergebnisse (hinsichtlich Sprachverstehen und Richtungshören den Knochenleitungsimplantaten überlegen), erfordert keine intensive postoperative Nachsorge und selten Revisionseingriffe. Die Ankopplung kann an die (rudimentär angelegte) Gehörknöchelchenkette oder am runden Fenster erfolgen. SCHLUSSFOLGERUNG: Bei entsprechender Anatomie stellt die Vibrant Soundbridge eine geeignete Versorgungsmöglichkeit von Mittelohrfehlbildungen dar.
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