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  • Title: Newer generation cryoballoon vs. contact force-sensing radiofrequency ablation catheter in the ablation of paroxysmal atrial fibrillation.
    Author: Ali AN, Riad O, Tawfik M, Opel A, Wong T.
    Journal: Herzschrittmacherther Elektrophysiol; 2021 Jun; 32(2):236-243. PubMed ID: 33999265.
    Abstract:
    BACKGROUND: Catheter ablation for atrial fibrillation (AF) has become an effective treatment to control symptoms. The second generation cryoballoon (CB) was designed for more efficient and homogenous freeze. Radiofrequency (RF) ablation catheters using three-dimensional electroanatomical mapping with the use of contact-force radiofrequency (CF RF) technology has achieved good results in several studies. OBJECTIVES: To compare the efficacy and safety of second-generation CB ablation in contrast to CF RF ablation in the ablation of paroxysmal AF. METHODS: A total of 81 consecutive patients suffering from paroxysmal AF underwent pulmonary vein isolation (PVI) either by the second generation cryoballoon (n = 44) or a contact force-sensing RF catheter (n = 37). The study was conducted at Ain Shams University Hospitals and Royal Brompton & Harefield NHS trust. Baseline data, procedural data and patient follow up-at 3, 6 and 12 months-were collected and analysed. RESULTS: The mean age was 53.8 ± 15 years in the CB group and 62.4 ± 12 years in the RF group, females representing 40.9% and 48.6% respectively. The baseline characteristics were comparable, but the CB group had less left atrial diameter and more left ventricular ejection fraction. The CB procedure was shorter (94.4 ± 39.3 vs. 140.8 ± 44.3 min, p < 0.0001), with longer fluoroscopy time (30 vs. 15.1 min, p = 0.047). Procedural complications were comparable between the two groups (CB 4.6%, CF RF 2.7%, p = 0.411). After 1 year, the recurrence rate in the CB group was similar to RF (27.3% vs. 27% respectively, p = 0.980). CONCLUSION: Second-generation CB ablation of paroxysmal AF has similar efficacy and safety to contact force-sensing RF catheters, with shorter procedure times and more fluoroscopy. ZUSAMMENFASSUNG: HINTERGRUND: Die Katheterablation von Vorhofflimmern ist zu einer effektiven Therapie für die Symptomkontrolle geworden. Der Kryoballon (CB) der zweiten Generation wurde für eine effizientere und homogenere Kryotherapie entwickelt. Auch Radiofrequenz(RF)-Ablationskatheter haben in verschiedenen Studien unter Nutzung des dreidimensionalen elektroanatomischen Mappings und der Contact-force-Technologie (CFRF) gute Ergebnisse erzielt. STUDIENZIEL: Vergleich der Effektivität und Sicherheit des CB der zweiten Generation im Vergleich zu CFRF bei der Ablation von paroxysmalem Vorhofflimmern. METHODIK: Bei 81 konsekutiven Patienten mit paroxysmalem Vorhofflimmern wurde eine Pulmonalvenenisolation entweder mittels CB der zweiten Generation (n = 44) oder CFRF-Katheter (n = 37) durchgeführt. Die Studie wurde an den Ain-Shams-Universitätskliniken und am Royal Brompton & Harefield NHS Trust durchgeführt. Basisdaten, prozedurbezogene Daten und die Nachuntersuchung der Patienten nach 3, 6 und 12 Monaten wurden erhoben und analysiert. ERGEBNISSE: Das mittlere Alter lag bei 53,8 ± 15 Jahren in der CB- und 62,4 ± 12 Jahren in der CFRF-Gruppe, 40,9 % bzw. 48,6 % der Patienten waren weiblich. Basischarakteristika waren vergleichbar, jedoch war in der CB-Gruppe der linksatriale Diameter geringer und die linksventrikuläre Ejektionsfraktion höher. Die CB-Prozedur war kürzer (94,4 ± 39,3 vs. 140,8 ± 44,3 min, p < 0,0001) mit längerer Fluoroskopiezeit (30 vs. 15,1 min, p = 0,047). Prozedurale Komplikationen waren vergleichbar zwischen den beiden Gruppen (CB 4,6 %, CFRF 2,7 %, p = 0,411). Nach einem Jahr waren die Rezidivraten in der CB- und CFRF-Gruppe vergleichbar (27,3 % vs. 27 %, p = 0,980). SCHLUSSFOLGERUNG: Eine Ablation von paroxysmalem Vorhofflimmern mittels CB der zweiten Generation hatte eine vergleichbare Effektivität und Sicherheit wie die CFRF-Ablation, bei kürzerer Prozedur- und längerer Fluoroskopiedauer.
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