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  • Title: Real-world experience with the wearable cardioverter defibrillator: clinical effectiveness and wear-time adherence in patients at high risk for sudden cardiac death.
    Author: Weth C, Abuazab H, Ewen S, Ukena C, Böhm M, Custodis F.
    Journal: Herzschrittmacherther Elektrophysiol; 2022 Mar; 33(1):55-62. PubMed ID: 34694459.
    Abstract:
    BACKGROUND: Previous studies established a role for the wearable cardioverter defibrillator (WCD) to effectively and safely bridge temporary risk for sudden cardiac death (SCD) in patients with advanced heart failure. The prognostic relevance of the WCD remains controversial. OBJECTIVES: The authors investigated adherence to, as well as the safety and effectiveness of, WCD use in a real-world cohort of patients at high risk for SCD. MATERIAL AND METHODS: All consecutive patients (n = 83) receiving a WCD at a German tertiary care hospital between April 2012 and December 2019 were retrospectively included in this analysis. Patient characteristics were collected at the time of the index hospitalization. Using the Zoll® lifeVest® (ZOLL Medical Corporation, Chelmsford, MA, USA) network database, two separate investigators evaluated adherence to the WCD as well as arrhythmic events during WCD wear time. RESULTS: During 3680 wearing days (mean WCD wear time, 44 days) with a median daily wear time of 23.1 h, three arrhythmic events of relevance (sustained ventricular tachycardia, VT) occurred, one of which was sufficiently terminated by WCD shock. Another patient died from sudden cardiac death while pausing his WCD. Right bundle branch block correlated significantly with sustained VT occurrence (r = 0.3315; 95% CI -0.1265 to 0.3014; p = 0.0022). In 30 patients (36.1%) a cardioverter/defibrillator was implanted. CONCLUSION: In a real-life clinical setting, the use of WCD in patients at high risk for sudden cardiac death is effective and safe and adherence to the device is high. The event rate for VA was lower than in comparable patient cohorts. Adherence remains a crucial issue as one patient in the present series died while not wearing the device. ZUSAMMENFASSUNG: HINTERGRUND: Frühere Studien belegen die Bedeutung des tragbaren Kardioverter/Defibrillators (WCD) für die wirksame und sichere Überbrückung eines temporären Risikos des plötzlichen Herztods (SCD) bei Patienten mit fortgeschrittener Herzinsuffizienz. Der prognostische Stellenwert einer solchen Therapie ist jedoch weiterhin umstritten. ZIEL DER ARBEIT: Wir untersuchten Adhärenz, Sicherheit und Effektivität der Kardioverter/Defibrillator-Weste im kardiologischen Versorgungsalltag einer Kohorte von Patienten mit hohem SCD-Risiko. MATERIAL UND METHODEN: Alle 83 zwischen April 2012 und Dezember 2019 in einer deutschen Klinik der Tertiärversorgung mit einem WCD versorgten Patienten wurden retrospektiv in diese Analyse eingeschlossen. Die Basischarakteristika wurden im Rahmen der Indexhospitalisierung erhoben. Die Auswertung von WCD-Adhärenz und arrhythmogenen Ereignissen während der WCD-Tragezeit erfolgte durch zwei unabhängige Untersucher anhand der Daten des LifeVest® Network der Fa. Zoll® (ZOLL Medical Corporation, Chelmsford, MA, USA). ERGEBNISSE: Während 3680 Tragetagen (mittlere WCD-Tragedauer 44 Tage) mit einer medianen täglichen Tragedauer von 23,1 h traten drei anhaltende ventrikuläre Tachykardien (VT) über 30 s Dauer auf. Davon konnte eine erfolgreich durch einen WCD-Schock terminiert werden. Ein anderer Patient erlag einem SCD, als er die Weste gerade nicht trug. Ein Rechtsschenkelblock korrelierte signifikant mit dem Auftreten einer anhaltenden VT (r = 0,3315; 95 %-Konfidenzintervall −0,1265 bis 0,3014; p = 0,0022). Bei 30 Patienten (36,1 %) wurde ein Kardioverter/Defibrillator implantiert. SCHLUSSFOLGERUNG: Die Anwendung des WCD in einem Hochrisikokollektiv für SCD unter klinischen Alltagsbedingungen ist sicher und effektiv, die Adhärenz der Patienten ist hoch. Die Rate an Arrhythmieereignissen war geringer als in vergleichbaren Patientenkollektiven. Die Adhärenz bleibt ein entscheidendes Problem, da ein Patient bei fehlender individueller Compliance einem SCD erlag.
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