These tools will no longer be maintained as of December 31, 2024. Archived website can be found here. PubMed4Hh GitHub repository can be found here. Contact NLM Customer Service if you have questions.
Pubmed for Handhelds
PUBMED FOR HANDHELDS
Search MEDLINE/PubMed
Title: Comparison of the short-term effects of facemask therapy preceded by conventional rapid maxillary expansion or by an alternate rapid maxillary expansions and constrictions protocol : A retrospective study. Author: Akbulut S, Yilmaz S, Yagci A. Journal: J Orofac Orthop; 2023 Sep; 84(5):278-286. PubMed ID: 35257194. Abstract: PURPOSE: We aimed to compare the short-term effects of alternate rapid maxillary expansion and constriction (Alt-RAMEC) with conventional rapid maxillary expansion (RME) followed by facemask (FM) therapy. METHODS: A total of 30 patients who had received facemask therapy after RME or Alt-RAMEC protocols were included in the study. The Alt-RAMEC/FM and RME/FM groups were created to be well-matched regarding cervical vertebral maturation stage and sex. In the Alt-RAMEC group (10 males and 5 females, 10.99 ± 1.80 years), expansion screws were activated for a week (two turns/day), then deactivated in the following week (two turns/day). The activation-deactivation protocol continued for 6 or 7 weeks. In the RME/FM group (10 males and 5 females, 11.61 ± 1.20 years), screw activation was performed according to the patients' requirements. Lateral cephalograms which had been taken at the beginning of treatment and at the end of the facemask therapy were analyzed. Intragroup and intergroup differences were statistically analyzed. RESULTS: Both groups showed a significant sagittal advancement of the maxilla. However, the Alt-RAMEC/FM group showed statistically greater improvements than the RME/FM group for SNA (3.11 ± 1.79 vs. 1.45 ± 1.34, p = 0.008), ANB (4.29 ± 1.80 vs. 2.95 ± 1.19, p = 0.023), convexity (8.91 ± 4.29 vs. 5.61 ± 2.51, p = 0.016), and overjet (5.86 ± 2.29 vs. 4.61 ± 2.10, p < 0.001). The sagittal mandibular, vertical skeletal, dental, and soft tissue changes were similar between the groups (p > 0.05). CONCLUSION: The Alt-RAMEC protocol was found to be more effective in the correction of skeletal class III malocclusion in the short term. ZUSAMMENFASSUNG: ZIEL: Unser Ziel war es, die Kurzzeiteffekte einer alternierenden schnellen Gaumennahtexpansion und -konstriktion (Alt-RAMEC) mit einer konventionellen schnellen Gaumennahtexpansion (RME) mit anschließender Gesichtsmaskenbehandlung (FM) zu vergleichen. METHODEN: In die Studie wurden insgesamt 30 Patienten aufgenommen, die nach RME- oder Alt-RAMEC-Protokollen eine Gesichtsmaskenbehandlung erhalten hatten. Die Gruppen Alt-RAMEC/FM und RME/FM wurden so zusammengestellt, dass sie hinsichtlich des Reifungsgrads der Halswirbel und des Geschlechts gut übereinstimmten. In der Alt-RAMEC-Gruppe (10 Jungen, 5 Mädchen, 10,99 ± 1,80 Jahre) wurden die Dehnschrauben eine Woche lang aktiviert (2 Umdrehungen/Tag) und in der darauf folgenden Woche deaktiviert (2 Umdrehungen/Tag). Das Aktivierungs‑/Deaktivierungsprotokoll wurde für 6 oder 7 Wochen fortgesetzt. In der RME/FM-Gruppe (10 Jungen, 5 Mädchen, 11,61 ± 1,20 Jahre) wurde die Schraubenaktivierung entsprechend den Anforderungen der Patienten durchgeführt. Die zu Beginn der Behandlung und am Ende der Gesichtsmaskenbehandlung angefertigten seitlichen Kephalogramme wurden analysiert. Die Unterschiede zwischen den einzelnen Gruppen wurden statistisch ausgewertet. ERGEBNISSE: Beide Gruppen zeigten eine signifikante sagittale Vorverlagerung des Oberkiefers. Die Alt-RAMEC/FM-Gruppe zeigte jedoch statistisch größere Verbesserungen als die RME/FM-Gruppe für SNA (3,11 ± 1,79 vs. 1,45 ± 1,34, p = 0,008), ANB (4,29 ± 1,80 vs. 2,95 ± 1,19, p = 0,023), Konvexität (8,91 ± 4,29 vs. 5,61 ± 2,51, p = 0,016) und Overjet (5,86 ± 2,29 vs. 4,61 ± 2,10, p < 0,001). Die sagittalen mandibulären, vertikalen skelettalen, dentalen und Weichgewebeveränderungen waren zwischen den Gruppen ähnlich (p > 0,05). SCHLUSSFOLGERUNG: Das Alt-RAMEC-Protokoll erwies sich bei der kurzfristigen Korrektur von skelettalen Klasse-III-Malokklusionen als wirksamer.[Abstract] [Full Text] [Related] [New Search]