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  • Title: Comparison Between Sonography-Based and Surgical Evaluation of Endometriotic Lesions Using the #Enzian Classification - A Retrospective Data Analysis.
    Author: Di Giovanni A, Montanari E, Hudelist G, Malzoni M, Keckstein J.
    Journal: Ultraschall Med; 2023 Jun; 44(3):290-298. PubMed ID: 35345051.
    Abstract:
    PURPOSE: To compare the location and sizes of deep endometriosis (DE) lesions evaluated by preoperative transvaginal sonography (TVS) in different #Enzian compartments with intraoperatively assessed DE location and size. MATERIALS AND METHODS: Retrospective data analysis of 93 women undergoing TVS and surgery for DE in 2019 at a tertiary referral center for endometriosis. RESULTS: #Enzian compartment C (rectum) showed the highest rate of exact concordance with 74% of cases, which increased to 87% when a tolerance margin of a maximum of 3mm for TVS measurements was taken into account. For compartment B (uterosacral ligaments, parametria) and compartment A (vagina, rectovaginal space), the rates of exact concordance were slightly lower. In compartment O (ovary), high exact concordance rates similar to those observed for compartment C were observed. In compartment T (tubo-ovarian unit), most reliable estimations were seen for slight (TVS T1) and severe adhesions (TVS T3). There were only a few cases of missed lesions as well as false positives on TVS: Sensitivity was 100% for all compartments except for A and B left (97%) and FB (urinary bladder, 86%); specificity was 100% for FB, FI (other intestinal locations), FU (ureters) and O right, 86%-98% for A, B right, C, O left and FO (other extragenital lesions) and 70% for B left. CONCLUSION: The preoperative evaluation of the location and size of DE lesions by TVS in different #Enzian compartments is accurate, providing a detailed presurgical description of the extent of ovarian and deep endometriosis and associated minor or severe adhesions. ZIEL: Vergleich der Evaluierung mittels transvaginalem Ultraschall (TVUS) von Lokalisation und Größe tief infiltrierender Endometriose (TIE)-Läsionen mit der intraoperativen Evaluierung in verschiedenen #Enzian Kompartimenten. MATERIAL UND METHODEN: Retrospektive Datenanalyse von 93 Frauen, die sich im Jahr 2019 in einem tertiären Endometriosezentrum nach TVUS einer chirurgischen TIE-Sanierung unterzogen. ERGEBNISSE: #Enzian Kompartiment C (Rektum) zeigte die höchste Rate exakter Übereinstimmungen mit 74% der Fälle. Bei Berücksichtigung eines Toleranzbereichs für die TVUS-Messungen von max. 3mm stieg diese auf 87%. Für Kompartiment B (Uterosakral-ligamente, Parametrien) und Kompartiment A (Vagina, Septum rectovaginale) waren die Raten an exakten Übereinstimmungen etwas geringer. In Kompartiment O (Ovar) wurden hohe exakte Übereinstimmungsraten ähnlich wie Kompartiment C beobachtet. In Kompartiment T (tubo-ovarielle Einheit) zeigten sich die verlässlichsten Schätzungen für leichte (TVUS T1) und schwere Adhäsionen (TVUS T3). Es gab nur wenige Fälle übersehener Läsionen sowie falsch positiver Befunde: Die Sensitivität war für alle Kompartimente 100%, außer für A, B links (je 97%) und FB (Harnblase, 86%); die Spezifität war 100% für FB, FI (andere intestinale Lokalisationen), FU (Ureteren) und O rechts, 86%-98% für A, B rechts, C, O links und FO (andere extragenitale Läsionen) und 70% für B links. SCHLUSSFOLGERUNG: Die präoperative Evaluierung von Lokalisation und Größe von TIE Läsionen mittels TVUS in verschiedenen #Enzian Kompartimenten ist akkurat und bietet eine detaillierte Beschreibung des Ausmaßes ovarieller und TIE sowie assoziierter leichter oder schwerer Adhäsionen.
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