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Title: [Listeria endocarditis]. Author: Marschner M, Hausdorf C, Schlatterer K. Journal: Inn Med (Heidelb); 2023 Mar; 64(3):284-287. PubMed ID: 36413272. Abstract: BACKGROUND: Bacterial infections caused by Listeria monocytogenes are rarely observed in routine clinical practice. Symptoms can range from comparatively unspecific to severe, septic courses of disease with cardiac, pulmonary, abdominal or bone involvement. CASE REPORT: A 74-year-old male patient with a history of mitral valve replacement and pacemaker implantation presented to the emergency department with high fever and disturbed coagulation. Transesophageal echocardiography revealed mitral valve endocarditis with early abscess formation. In blood cultures, growth of Listeria monocytogenes was detected after 20 h. Despite immediately initiated calculated antibiotic therapy and following adaption to the resistogram, the mitral valve finding was progressive and cardiosurgical intervention became necessary. CONCLUSION: Diagnosis of endocarditis caused by Listeria requires structured collaboration between cardiologists, imaging and laboratory. This case report aims to increase awareness of potentially Listeria-induced organ manifestations. ZUSAMMENFASSUNG: HINTERGRUND: Infektionen mit Listeria monocytogenes werden im klinischen Alltag eher selten beobachtet. Symptome können unspezifisch, bei schweren, septischen Verläufen jedoch auch mit massiven Organbeteiligungen von Herz, Lunge, abdominellen Organen sowie Knochen vergesellschaftet sein. FALLBERICHT: Ein 74-jähriger Mann stellte sich mit hohem Fieber und derangierter Gerinnung nach biologischem Mitralklappenersatz und Schrittmacherimplantation vor. Endosonographisch wurde eine Mitralklappenendokarditis mit beginnender Abszessbildung diagnostiziert. In den Blutkulturen fand sich nach 20-stündiger Inkubation Wachstum von Listeria monocytogenes. Trotz unverzüglich eingeleiteter, kalkulierter antibiotischer Therapie und nachfolgender Umsetzung auf resistogrammgerechte Therapie kam es klinisch bei regredienten Infektparametern zu einer Progredienz des Mitralklappenbefunds, sodass eine kardiochirurgische Intervention durchgeführt wurde. SCHLUSSFOLGERUNGEN: Die Diagnose einer listerienbedingten Endokarditis erfordert die strukturierte Zusammenarbeit von Kardiologie, Bildgebung und Labor. Aufgrund der Seltenheit soll dieser Fallbericht für die Möglichkeit listerienbedingter Organmanifestationen sensibilisieren.[Abstract] [Full Text] [Related] [New Search]