These tools will no longer be maintained as of December 31, 2024. Archived website can be found here. PubMed4Hh GitHub repository can be found here. Contact NLM Customer Service if you have questions.
Pubmed for Handhelds
PUBMED FOR HANDHELDS
Search MEDLINE/PubMed
Title: [Cochlear implant and tinnitus]. Author: Olze H, Vater J, Gröschel M, Szczepek AJ. Journal: HNO; 2023 Nov; 71(11):693-701. PubMed ID: 37815555. Abstract: Cochlear implant (CI) treatment is now established as a successful standard of care for auditory rehabilitation of profoundly deaf or severe hearing loss patients. CI candidates with tinnitus also benefit from improved health-related quality of life (HRQoL) and tinnitus burden. Current CI indications include bilateral (double-sided) profound hearing loss and deafness (DSD), unilateral (single-sided) deafness (SSD), and asymmetric hearing loss (AHL). The new and expanded indications for cochlear implants result in different healthcare situations, which may also be associated with differences in tinnitus burden before and after CI treatment. In this article, we discuss the prevalence of tinnitus in different patient groups and the influence of CI on tinnitus prevalence and severity in these groups. In addition, further therapeutic options for tinnitus suppression based on the CI principle are presented, including the development of an anti-tinnitus implant (proof of concept). Die Versorgung mit einem Cochleaimplantat (CI) hat sich heute als erfolgreiche Standardtherapie zur auditorischen Rehabilitation von hochgradig schwerhörigen oder tauben Patient*innen etabliert. CI-Kandidat*innen mit Tinnitus profitieren darüber hinaus auch von einer nachhaltigen Verbesserung der gesundheitsbezogenen Lebensqualität („health-related quality of life“, HRQoL) und des Tinnitus-Distress. Aktuelle CI-Indikationen sind neben der beidseitigen sensorischen hochgradigen Schwerhörigkeit und Taubheit (DSD) auch Patient*innen mit einseitiger Taubheit (SSD) und asymmetrischem Hörverlust (AHL). Aus den neuen bzw. erweiterten CI-Indikationen resultieren entsprechend vielfältige Versorgungssituationen, die auch mit Unterschieden in der Tinnitusbelastung vor und nach CI verbunden sein können. In diesem Artikel werden sowohl die Tinnitusprävalenz als auch der Einfluss der CI-Versorgung auf Tinnitusprävalenz und Tinnitusschweregrad in den verschieden Versorgungsgruppen diskutiert. Darüber hinaus werden weitere Therapiemöglichkeiten zur Tinnitussuppression auf der Grundlage des CI-Prinzips, einschließlich der Entwicklung eines Anti-Tinnitus-Implantats („proof of concept“) vorgestellt.[Abstract] [Full Text] [Related] [New Search]