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  • Title: Comparison of the efficacy of occlusal splint and botulinum toxin therapies in patients with temporomandibular disorders with sleep bruxism.
    Author: Hosgor H, Altindis S, Sen E.
    Journal: J Orofac Orthop; 2024 May; 85(Suppl 1):102-108. PubMed ID: 37843582.
    Abstract:
    PURPOSE: This study aims to evaluate the efficacy of occlusal splint and botulinum toxin (BTX) therapies for improving the pain scores and mouth opening in patients with temporomandibular disorders (TMD) with sleep bruxism (SB). MATERIALS AND METHODS: A retrospective cohort study was conducted based on clinical record reviews of patients with TMD symptoms (e.g., temporomandibular joint [TMJ] pain, masticatory muscle pain, TMJ internal derangements, joint sounds, and limited mouth opening) and SB. The patients were divided into two groups: occlusal splint group and BTX group. Maximum unassisted mouth opening (MMO) and pain score on a visual analogue scale (VAS) before treatment and at 1‑, 3‑, and 6‑month follow-up were analyzed to evaluate the clinical outcomes. RESULTS: A total of 60 patients (49 women and 11 men, mean age 34.63 ± 11.85 years) were enrolled. Each group had 30 patients. The comparisons of the groups at 1 and 3 months after treatment indicated that the BTX group had higher MMO values (P = 0.013 and 0.034, respectively) and lower VAS scores than the occlusal splint group (P = 0.000 and 0.001, respectively). No difference between the two groups was observed 6 months after treatment (P > 0.05). CONCLUSIONS: Both occlusal splint and BTX treatment methods were successful in treating TMD with SB. BTX provided patients with rapid relief in the early period; therefore, BTX can be recommended as a primary treatment option in patients with greater pain. ZUSAMMENFASSUNG: ZIELSETZUNG: Ziel dieser Studie ist es, die Wirksamkeit von Aufbissschienen- und BTX(Botulinumtoxin)-Therapien zur Verbesserung der Schmerz-Scores und der Mundöffnung bei Patienten mit temporomandibulärer Dysfunktion (TMD) mit Schlafbruxismus (SB) zu untersuchen. MATERIALIEN UND METHODEN: Auf der Grundlage der klinischen Unterlagen von Patienten mit TMD-Symptomen (z. B. Schmerzen im Kiefergelenk, Schmerzen in der Kaumuskulatur, innere Dysfunktionen im Kiefergelenk, Gelenkgeräusche und eingeschränkte Mundöffnung) und SB wurde eine retrospektive Kohortenstudie durchgeführt. Die Patienten wurden in 2 Gruppen eingeteilt: Aufbissschienen- und BTX-Gruppe. Zur Bewertung der klinischen Ergebnisse wurden die maximale nichtunterstützte Mundöffnung (MMO) und die Schmerzwerte auf einer visuellen Analogskala (VAS) vor der Behandlung und bei der 1‑, 3‑ und 6‑monatigen Nachuntersuchung untersucht. ERGEBNISSE: Insgesamt wurden 60 Patienten (49 Frauen und 11 Männer, Durchschnittsalter 34,63 ± 11,85 Jahre) in die Studie aufgenommen. Jede Gruppe bestand aus 30 Patienten. Der Vergleich der Gruppen 1 und 3 Monate nach der Behandlung ergab, dass die BTX-Gruppe höhere MMO-Werte (p = 0,013 bzw. 0,034) und niedrigere VAS-Scores hatte als die Aufbissschienengruppe (p = 0,000 bzw. 0,001). 6 Monate nach der Behandlung ließ sich kein Unterschied mehr feststellen zwischen den beiden Gruppen (p > 0,05). SCHLUSSFOLGERUNGEN: Sowohl die Aufbissschienen- als auch die BTX-Methode waren in der Behandlung von TMD mit SB erfolgreich. BTX verschaffte den Patienten in der Anfangsphase eine rasche Linderung; daher kann BTX als primäre Behandlungsoption bei Patienten mit stärkeren Schmerzen empfohlen werden.
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