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  • Title: Presence and size of synovial masses within the navicular bursa correlate well between magnetic resonance imaging and bursoscopy and have a guarded prognosis.
    Author: Giorio ME, Graham RJ, Berner D, O'Neill HD, Bladon BM.
    Journal: Equine Vet J; 2024 Sep; 56(5):982-988. PubMed ID: 38131123.
    Abstract:
    BACKGROUND: Focal hyperintense lesions within the navicular bursa emanating from the dorsal border of the deep digital flexor tendon (DDFT) can be recognised on T1-weighted magnetic resonance images (MRI) and have been attributed to lameness in horses. Removal of these lesions, also referred to as synovial masses, by navicular bursoscopy is currently recommended. OBJECTIVES: To investigate the correlation between MRI and navicular bursoscopic findings. It is hypothesised that the prognosis following surgery is proportional to the size of the DDFT lesion. STUDY DESIGN: Retrospective analysis of clinical records. METHODS: Horses undergoing standing low-field MRI and navicular bursoscopy with >1 year follow-up were included. A grading system was developed to classify the size of synovial mass(es) and lesion(s) of the DDFT on MRI and at surgery. Generalised estimating equations were used to evaluate the association between MRI findings and surgery and between outcome and severity of the tendon injury. RESULTS: Fifty-nine horses presenting over a 15-year period (2006-2021) fulfilled inclusion criteria. Ninety navicular bursae were examined both on MRI and endoscopically. There was strong correlation between the size of synovial masses and tendon lesions on MRI and bursoscopy (p < 0.001, OR: 25.61, 95% CI 8.71-75.29 and p < 0.001, OR: 7.34, 95% CI 2.70-19.92, respectively). Size of tendon lesion and synovial mass had no impact on prognosis (p = 0.3, OR: 1, 95% CI 1-1 and p = 0.1, OR: 1, 95% CI 1-1, respectively), which was guarded (30.5% return to previous level of exercise). MAIN LIMITATIONS: Performance data for conservatively treated horses with MRI-detected synovial masses was not considered, nor was the effect of navicular bursal effusion. Horses were not randomly assigned to treatment protocols. CONCLUSION: There is good correlation between MRI and bursoscopic findings of DDFT lesions and synovial masses within the navicular bursa, with no false positives. Size of the synovial masses and DDFT lesions does not influence prognosis following navicular bursoscopy. HINTERGRUND: Fokale hyperintense Läsionen in der Bursa podotrochlearis, die vom dorsalen Rand der tiefen Beugesehne (TBS) ausgehen, können auf T1‐gewichteten Magnetresonanztomographiebildern (MRT) erkannt werden und wurden mit Lahmheit bei Pferden in Verbindung gebracht. Die Entfernung dieser Läsionen, auch als Synovialmassen bezeichnet, durch Bursoskopie der Bursa podotrochlearis wird derzeit empfohlen. ZIELE: Untersuchung der Korrelation zwischen Befunden in der MRT Untersuchung und der Bursoskopie der Bursa podotrochlearis. Es wird vermutet, dass die Prognose nach der Operation proportional zur Größe der TBS‐Läsion ist. STUDIENDESIGN: Retrospektive Analyse. METHODEN: Pferde, die eine stehende Niederfeld‐MRT Untersuchung und Bursoskopie der Bursa podotrochlearis mit mehr als einem Jahr Follow‐up durchliefen, wurden eingeschlossen. Ein Graduierungssystem wurde entwickelt, um die Größe der Synovialmasse(n) und Läsion(en) der TBS auf den MRT Bildern und bei der Operation zu klassifizieren. Generalisierte Schätzgleichungen wurden verwendet, um die Assoziation zwischen MRT‐ und Operationsbefunden sowie zwischen Prognose und Schwere der Sehnenverletzung zu bewerten. RESULTATE: Neunundfünfzig Pferde, die über einen Zeitraum von 15 Jahren (2006–2021) vorgestellt wurden, erfüllten die Kriterien. Neunzig Bursae podotrochlearis wurden sowohl im MRT als auch endoskopisch untersucht. Es gab eine starke Korrelation zwischen der Größe der Synovialmassen und Sehnenläsionen im MRT und der Bursoskopie (P < 0,001, Odds‐Ratio = 25,61 mit 95% Konfidenzintervallen (KI) bzw. P < 0,001, Odds‐Ratio = 7,34 mit 95% KI). Die Größe der Sehnenläsion und Synovialmasse hatte keinen Einfluss auf die Prognose (P = 0,3, Odds‐Ratio: 1, 95% KI und P = 0,1, Odds‐Ratio: 1, 95% KI), die vorsichtig war (30,5% Rückkehr zum vorherigen Leistungsniveau). WICHTIGSTE EINSCHRÄNKUNGEN: Leistungsdaten für konservativ behandelte Pferde mit MRT‐detektierten Synovialmassen wurden nicht berücksichtigt, ebenso wenig wie der Effekt von einer vermehrten Füllung der Bursa podotrochlearis. Pferde wurden nicht zufällig den Behandlungsprotokollen zugewiesen. SCHLUSSFOLGERUNG: Es besteht eine gute Korrelation zwischen MRT‐ und bursoskopischen Befunden von TBS‐Läsionen und Synovialmassen in der Bursa podotrochlearis, ohne falsch positive Ergebnisse. Die Größe der Synovialmassen und TBS‐Läsionen beeinflusst die Prognose nach der Bursoskopie der Bursa podotrochlearis nicht.
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