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  • Title: [Application and control of intravenous fluids in German intensive care units : A national survey among critical care physicians].
    Author: Porth J, Ajouri J, Kleinlein M, Höckel M, Elke G, Meybohm P, Culmsee C, Muellenbach RM.
    Journal: Anaesthesiologie; 2024 Feb; 73(2):85-92. PubMed ID: 38289347.
    Abstract:
    BACKGROUND: The administration of intravenous fluids includes various indications, e.g., fluid replacement, nutritional therapy or as a solvent for drugs and is a common routine in the intensive care unit (ICU); however, overuse of intravenous fluids can lead to fluid overload, which can be associated with a poorer outcome in critically ill patients. OBJECTIVE: The aim of this survey was to find out the current status of the use and management of intravenous fluids as well as the interprofessional cooperation involving clinical pharmacists on German ICUs. METHODS: An online survey with 33 questions was developed. The answers of 62 participants from the Scientific Working Group on Intensive Care Medicine of the German Society for Anesthesiology and Intensive Care Medicine were evaluated. RESULTS: Fluid overload occurs "frequently" in 62.9% (39/62) and "very frequently" in 9.7% (6/62) of the ICUs of respondents. An established standard for an infusion management system is unknown to 71.0% (44/62) of participants and 45.2% of the respondents stated that they did not have a patient data management system. In addition, the participants indicated how they define fluid overload. This was defined by the presence of edema by 50.9% (28/55) and by positive fluid balance by 30.9% (17/55). According to the participants septic patients (38/60; 63.3%) and cardiological/cardiac surgical patients (26/60; 43.3%) are most susceptible to the occurrence of fluid overload. Interprofessional collaboration among intensive care physicians, critical care nurses, and clinical pharmacists to optimize fluid therapy was described as "relevant" by 38.7% (24/62) and "very relevant" by 45.2% (28/62). Participants with clinical pharmacists on the wards (24/62; 38.7%) answered this question more often as "very relevant" with 62.5% (15/24). CONCLUSION: Fluid overload is a frequent and relevant problem in German intensive care units. Yet there are few established standards in this area. There is also a lack of validated diagnostic parameters and a clear definition of fluid overload. These are required to ensure appropriate and effective treatment that is tailored to the patient and adapted to the respective situation. Intravenous fluids should be considered as drugs that may exert side effects or can be overdosed with severe adverse consequences for the patients. One approach to optimize fluid therapy could be achieved by a fluid stewardship corresponding to comparable established procedures of the antibiotic stewardship. In particular, fluid stewardship will contribute to drug safety of intravenous fluids profiting from joined expertise in a setting of interprofessional collaboration. An important principle of fluid stewardship is to consider intravenous fluids in the same way as medication in terms of their importance. Furthermore, more in-depth studies are needed to investigate the effects of interprofessional fluid stewardship in a prospective and controlled manner. ZUSAMMENFASSUNG: HINTERGRUND: Die Applikation von i.v.-Flüssigkeiten beinhaltet verschiedene Indikationen, z. B. Flüssigkeitssubstitution, Ernährungstherapie oder Lösungsmittel für Arzneimittel und stellt eine häufige sowie routinemäßige Anwendung auf der Intensivstation (ITS) dar. Der Einsatz von i.v.-Flüssigkeiten kann jedoch zu einer Flüssigkeitsüberladung (FÜ) führen, die mit einem schlechteren Outcome kritisch kranker Patient:innen assoziiert sein kann. ZIEL DER ARBEIT: Ziel dieser Umfrage war es, den aktuellen Stand der Anwendung und Steuerung von i.v.-Flüssigkeiten sowie die interprofessionelle Zusammenarbeit mit der klinischen Pharmazie auf deutschen ITS zu eruieren. METHODE: Es wurde eine Online-Umfrage mit 33 Fragen erarbeitet. Von 62 Teilnehmenden aus dem Wissenschaftlichen Arbeitskreis Intensivmedizin der DGAI konnten die Antworten ausgewertet werden. ERGEBNISSE: Flüssigkeitsüberladung tritt auf den ITS der Befragten bei 62,9 % (39/62) „häufig“ und bei 9,7 % (6/62) „sehr häufig“ auf. Ein etablierter Standard für ein Infusionsmanagementsystem war 71,0 % (44/62) der Teilnehmenden nicht bekannt. In einer offenen Frage gaben die Teilnehmenden an, wie sie FÜ definieren. Am häufigsten wurde die FÜ über das Vorhandensein von Ödemen mit 50,9 % (28/55) und über die positive Flüssigkeitsbilanz mit 30,9 % (17/55) definiert. Die interprofessionelle Zusammenarbeit aus ärztlichem und pflegerischem Personal sowie Apotheker:innen zur Optimierung der Flüssigkeits- und Volumentherapie bezeichneten 38,7 % (24/62) als „relevant“ und 45,2 % (28/62) als „sehr relevant“. Teilnehmende mit Apotheker:innen auf den Stationen (24/62; 38,7 %) beantworteten diese Frage mit 62,5 % (15/24) häufiger als „sehr relevant“. SCHLUSSFOLGERUNG: Flüssigkeitsüberladung stellt ein häufiges Problem auf deutschen ITS dar. Gut objektivierbare Parameter zur Bewertung werden dennoch selten herangezogen, und etablierte Standards zum Infusionsmanagement fehlen. Die Bildung eines interprofessionellen Fluid Stewardship Systems könnte hier zu einer kontrollierteren Anwendung von i.v.-Flüssigkeiten und damit zur Arzneimitteltherapiesicherheit (AMTS) beitragen.
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