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  • Title: [Migraine and pregnancy : Gender-specific aspects and current knowledge].
    Author: Raffaelli B, Lange KS.
    Journal: Nervenarzt; 2024 Apr; 95(4):308-315. PubMed ID: 38321287.
    Abstract:
    BACKGROUND: Migraine, a frequent and debilitating neurological disease, shows gender-specific differences in prevalence and severity. Pregnancy is associated with numerous unique features in terms of migraine course, treatment options and differential diagnoses. OBJECTIVES: How does pregnancy influence the course of migraine? What are the possible treatment options during pregnancy? Which differential diagnoses should be considered? MATERIAL AND METHODS: Narrative review with summary and discussion of relevant studies and guidelines on migraine in pregnancy. RESULTS: During pregnancy up to three quarters of women experience improvement of their migraine; however, there may be a renewed increase in frequency after childbirth. Choosing an appropriate treatment during pregnancy requires a careful risk-benefit assessment. It is important to consider secondary causes of headache as these can occur more frequently during pregnancy and some can be life-threatening. CONCLUSION: Consideration of specific aspects of migraine in pregnancy is crucial to be able to develop the best possible treatment strategies for affected patients. ZUSAMMENFASSUNG: HINTERGRUND: Migräne, eine häufige und beeinträchtigende neurologische Erkrankung, zeigt geschlechtsspezifische Unterschiede in Prävalenz und Schweregrad. Die Schwangerschaft geht mit zahlreichen Besonderheiten in Bezug auf Migräneverlauf, Therapieoptionen und Differenzialdiagnosen einher. FRAGESTELLUNGEN: Wie beeinflusst eine Schwangerschaft den Migräneverlauf? Was sind mögliche Therapieoptionen während der Schwangerschaft? Welche Differenzialdiagnosen sollten in Betracht gezogen werden? MATERIAL UND METHODEN: Narratives Review mit Zusammenfassung und Diskussion relevanter Studien und Leitlinien über Migräne in der Schwangerschaft. ERGEBNISSE: Während der Schwangerschaft erfahren bis zu drei Viertel der Frauen eine Verbesserung ihrer Migräne. Allerdings kann es nach der Geburt zu einer erneuten Frequenzzunahme kommen. Die Auswahl einer angemessenen Therapie erfordert eine sorgfältige Nutzen-Risiko-Abwägung. Es ist wichtig, sekundäre Kopfschmerzursachen zu erwägen, da diese in der Schwangerschaft vermehrt auftreten und lebensbedrohlich sein können. SCHLUSSFOLGERUNG: Die Berücksichtigung spezifischer Aspekte der Migräne in der Schwangerschaft ist entscheidend, um die bestmöglichen Behandlungsstrategien für betroffene Patientinnen entwickeln zu können.
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