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  • Title: [Does aspirin therapy after desensitization still have a role in treatment of chronic rhinosinusitis with nasal polyposis in the era of biologics?].
    Author: Klimek F, Förster-Ruhrmann U, Hagemann J, Cuevas M, Gröger M, Klimek L.
    Journal: HNO; 2024 Jul; 72(7):484-493. PubMed ID: 38409556.
    Abstract:
    The prevalence of analgesic intolerance syndrome (AIS), internationally known as NSAID-exacerbated respiratory disease (NERD), is reported to be 0.5-5.7% in the general population. The disease often begins with nasal symptoms, which are later joined by chronic rhinosinusitis with nasal polyposis (CRSwNP), asthma, and respiratory hypersensitivity reactions following use of nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs). In the setting of chronic respiratory disease, the type 2 inflammatory endotype is predominant in approximately 80% of patients with CRSwNP, rendering biologics directed against interleukin (IL)-4, IL‑5, IL-13, and IgE of high clinical interest, particularly in patients with severe CRSwNP and NERD. NERD is often associated with CRSwNP and asthma. Patients with CRSwNP and NERD have been treated, among other therapies, with aspirin therapy after desensitization (ATAD). With the approval of monoclonal antibodies for CRSwNP and asthma, the question arises as to what extent ATAD, which is associated with undesirable side effects, is still useful in the treatment of CRSwNP. In this manuscript, the use of ATAD in CRSwNP patients is discussed from different medical and socioeconomic points of view, both alternatively to or in combination with monoclonal antibodies. Accordingly, both ATAD and biologics continue to play a supporting role in modern treatment of CRSwNP in NERD patients, and should be used judiciously to complement each other. Die Prävalenz für das Analgetika-Intoleranz-Syndrom (AIS), international als „NSAID-exacerbated respiratory disease“ (NERD) bezeichnet, wird in der Normalbevölkerung mit 0,5–5,7 % angegeben. Die Erkrankung beginnt häufig mit nasalen Beschwerden, zu welchen später eine chronische Rhinosinusitis mit nasaler Polyposis (CRSwNP), ein Asthma sowie respiratorische Hypersensitivitätsreaktionen nach Einnahme von nichtsteroidalen antientzündlichen Medikamenten (NSAID) hinzukommen. Im Rahmen chronischer Atemwegserkrankungen ist der Typ-2-Inflammations-Endotyp bei etwa 80 % der Patienten mit CRSwNP vorherrschend, weshalb gegen Interleukin (IL)-4, IL‑5, IL-13 und IgE gerichtete Biologika insbesondere bei Patienten mit einer schweren CRSwNP und NERD von hohem klinischem Interesse sind. NERD geht häufig mit einer CRSwNP und Asthma einher. Patienten mit einer CRSwNP und NERD wurden bislang u. a. mit einer Acetylsalicylsäure-Desaktivierungsbehandlung (ATAD) therapiert. Mit Zulassung monoklonaler Antiköper für die CRSwNP und Asthma stellt sich die Frage, inwiefern eine durchaus mit unerwünschten Wirkungen verbundene ATAD in der Behandlung der CRSwNP noch zielführend ist. In der vorliegenden Arbeit wird der Einsatz der ATAD bei CRSwNP-Patienten unter verschiedenen medizinischen und sozioökonomischen Gesichtspunkten alternativ oder in Verbindung mit einem Einsatz von monoklonalen Antikörpern diskutiert. Demnach spielen weiterhin sowohl ATAD als auch Biologikatherapien eine tragende Rolle in der modernen Behandlung der CRSwNP bei NERD-Patienten und sollten sinnvoll einander ergänzend eingesetzt werden.
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