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  • Title: [History of surgical treatment of cardiac arrhythmias in Germany : Surgical treatment of ventricular tachycardia and supraventricular tachycardia, especially pre-excitation syndromes (WPW)].
    Author: Klein HU, Trappe HJ, Frank G.
    Journal: Herzschrittmacherther Elektrophysiol; 2024 Mar; 35(Suppl 1):88-97. PubMed ID: 38416160.
    Abstract:
    The history of surgical treatment of ventricular tachycardias (VT) is short, lasting from 1978 until 1993. "Indirect procedures" with infarct scar resection were performed without electrophysiologic studies, whereas "direct procedures" consisted of either complete endocardial incisions ("encircling endocardial ventriculotomy") or large endocardial resections ("endocardial peel-off" technique) after precise epicardial and endocardial mapping procedures. In Germany, the first to report on intra-operative electrophysiologic mapping for VT treatment were Ostermeyer, Breithardt and Seipel in 1979. In 1981, the Hannover group (Frank, Klein) published their first results of surgical treatment of VT. In 1984, Ostermeyer et al. demonstrated that a partial endocardial incision resulted in more beneficial results with less myocardial damage (8% versus 46%) than applying a complete encircling incision. In 1987, the Düsseldorf group reported treatment results of 93 patients. After 5 years, 77% had no VT recurrence, while total mortality after 1 year was 11% and after 5 years 30%. In 1992, the Hannover group reported results of 147 patients after endocardial resection for VT. Total mortality after 3 years was 27%; recurrence of VT events occurred in 18% of the surviving cohort.The history of surgical procedures for supraventricular tachycardia (SVT), in particular Wolff-Parkinson-White (WPW) syndrome, is even shorter than that of surgery for VT. As early as 1969, Sealy, Gallagher and Cox reported the first cases of surgical intervention for WPW syndrome via endocardial access in cardioplegic arrest. In 1984, Guiraudon and Klein reported on a new procedure with epicardial access to the accessory bundle without cardioplegia in laterally localised conduction pathways. In Germany, too, the groups in Düsseldorf (Ostermeyer, Seipel, Breithardt, Borggrefe) from 1980 and the Hannover group (Frank, Klein and Kallfelz) from 1981 performed surgical procedures for WPW syndrome. In 1987, Borggrefe reported on 18 patients with WPW syndrome and atrial fibrillation who had undergone surgery. After 2 years, 14 of 18 patients had no recurrences of tachycardia; in 1989, Frank, Klein and Kallfelz (Hannover) reported on 10 children (2-14 years) operated on using the cryoablation technique. Between 1984 and 1992, a total of 120 patients with SVT, mostly WPW syndrome, were operated on in Hannover; after 42 months, 12 patients had a recurrence of SVT. Two patients died during the reoperation. Die Geschichte der Behandlung ventrikulärer Tachykardien durch chirurgische Verfahren ist kurz; sie dauerte nicht länger als 15 Jahre von etwa 1978 bis 1993. Grundsätzlich sind zwei chirurgische Verfahren zu unterscheiden. Die indirekten Verfahren mit Resektion einer Infarktnarbe ohne elektrophysiologische Untersuchung und die direkten Verfahren mit gezielter Endokardinzision („encircling endocardial ventriculotomy“). In Deutschland haben Ostermeyer, Breithardt und Seipel (Düsseldorf) 1979 erstmals über intraoperatives, elektrophysiologisches Mapping bei ventrikulären Tachykardien (VT) berichtet; 1981 hat dann die Gruppe in Hannover (Frank, Klein) über erste Ergebnisse bei der chirurgischen Therapie von Kammertachykardien berichtet. 1984 konnten Ostermeyer, Breithardt und Borggrefe zeigen, dass eine nur partielle Endokardinzision deutlich günstiger und weniger Ventrikel schädigend (8 % vs. 46 %) ist als eine komplette zirkuläre Inzision. 1987 berichtete die Düsseldorfer Gruppe über Behandlungsergebnisse von 93 Patienten. Nach 5 Jahren waren 77 % der Patienten ohne VT-Rezidiv, die Gesamtmortalität nach einem Jahr war 11 %, nach 5 Jahren 30 %. Die Hannover Gruppe berichtete 1992 über 147 Patienten, die mit endokardialem Resektionsverfahren behandelt wurden; die Gesamtmortalität nach 3 Jahren war 27 %, VT-Rezidive traten bei 18 % der Überlebenden auf.Die Geschichte der chirurgischen Verfahren bei supraventrikulären Tachykardien (SVT), insbesondere dem Wolff-Parkinson-White(WPW)-Syndrom ist noch kürzer als die der Chirurgie für VT. Bereits 1969 berichteten Sealy, Gallagher und Cox über die ersten Fälle einer chirurgischen Intervention beim WPW-Syndrom über einen endokardialen Zugang bei kardioplegischem Herzstillstand. 1984 berichteten Guiraudon und Klein über ein neues Verfahren mit epikardialem Zugang zum akzessorischen Bündel ohne Kardioplegie bei lateral lokalisierten Leitungsbahnen. Auch in Deutschland führten seit 1980 die Gruppen in Düsseldorf (Ostermeyer, Seipel, Breithardt, Borggrefe) und seit 1981 die Hannover Gruppe (Frank, Klein und Kallfelz) operative Verfahren bei WPW-Syndrom durch. Borggrefe berichtete 1987 über 18 operierte Patienten mit WPW-Syndrom und Vorhofflimmern. Nach 2 Jahren blieben 14 von 18 Patienten ohne Tachykardie Rezidive; 1989 berichteten Frank, Klein und Kallfelz (Hannover) über 10 operierte Kinder (2−14 Jahre) unter Anwendung der Kryoablationstechnik. Zwischen 1984 und 1992 wurden in Hannover insgesamt 120 Patienten mit SVT, meist WPW-Syndrom, operiert; nach 42 Monaten hatten 12 Patienten ein SVT-Rezidiv. Bei der Reoperation verstarben 2 Patienten.
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